Det asiatiska matmärket Blue Dragon finns numera på bluedragon.se.

Sushi

Sushi har slagit stort i Sverige och egentligen hela resten av världen de senaste årtiondena. Idag finns det en sushirestaurang i varje svensk stad och de flesta älskar de små sjögräsrullarna fyllda med ris och fisk/grönsaker. Det finns en sushifavorit för varje person och de som föredrar vegetarisk mat har ofta mycket att välja mellan på en sushirestaurang.

Äta sushi

Den som vill äta sushi på rätt sätt har pinnar i handen och aldrig någonsin en gaffel eller kniv. De viktigaste tillbehören är soja, wasabi och ingefära i vilka man doppar sina sushibitar. Alla brukar efter några besök hitta sina sushifavoriter, vanliga sådana är de med lax, tonfisk, krabba eller räka, så kallad sashimi, men grönsaksvarianterna med en mitt av avokado, gurka eller morot är också högt älskade.

Tillaga sushi

Att äta sushi är försvinnande lätt, men att tillaga den är lite krångligare. Först lägger man ut ett sjögräsark på vilket man sedan sprider ut det kokta japanska riset som man köpt i välsorterade matbutiker eller asienspecialiserade butiker. Därefter lägger man sin fyllning i mitten och rullar ihop allt till en hård rulle. Viktigt är att riset är välkokt med tillsatt sushivinäger och att man får till tekniken. Titta gärna på videoklippet nedan för utförligare instruktioner.

Det finns fler varianter av sushi än den klassiska rullen som man sedan skär upp i bitar och den senaste tiden är poké bowlen omåttligt populär, som egentligen är som sushi i en skål.

Näringsprofil - är det nyttigt?

Sushi är en ganska tillåtande middag ur kalorisynpunkt. En portion sushi på ca. 10 bitar ger lagom med energi och rätt så många goda tuggor. Eftersom största delen av en sushimåltid består av ris så är det främst kolhydrater man får i sig vilket gör att man inte håller sig mätt särskilt länge efter måltiden., däremot är sushi perfekt som återhämtningsmat efter ett träningspass.


© 2018 Bluedragon.nu. Alla rättigheter förbehållna.